بیشتر افرادی که هفته ی کاری خود را با شنبه شروع می کنند از کسالت آور بودن و سخت گذشتن صبح این روز شکایت دارند. اگر بخواهیم حال و هوای شنبه را از دید فردی که اولین روز کاری را دوست ندارد بررسی کنیم باید تصور کنیم که تعطیلات یک یا دو روزه ی ما در آخر هفته به اتمام رسیده است و خاطره ی صبحانه ی مفصل دیروز به نظر کاملا خیالی و دور از دسترس است. باوجود اینکه دوست دارید روز دیگری را هم استراحت کنید و از خانه ماندن یا بیرون رفتن لذت ببرید عقربه های ساعت به شما اعلام می کنند که وقت چندانی برای حاضر شدن ندارید. روال کارها پس از این برای خیلی از ما آشنا می باشد. انجام همزمان چند کار و پس از آن خروج سریع از خانه برای اینکه دیر به محل کار خود نرسیم. اگر خیلی خوش شانس باشیم اتوبوس دیر نمی کند و در صورتی که شنبه بخواهد آن رویش را به ما نشان دهد نقص فنی در خطوط اتوبوس باعث بدتر شدن اوضاع می شود. مقایسه ی روز تعطیل با چنین روز پر استرس و دوست نداشتنی مطمئنا باعث می شود تا صبح روزهای کاری تبدیل به غولی شود که هر هفته برای شکنجه ی ما از غارش بیرون می آید. نظر شما چیست؟ شاید اگر صبح با باز کردن چشم هایشان به جای فکر کردن به تعطیلات گذشته و نا امید بودن از روزی که پیش رو داریم جور دیگری بیاندیشیم، شروع روزی متفاوت را تجربه نماییم.

چند روش برای شروع روزی متفاوت

برای داشتن شنبه ای متفاوت باید صبحی متفاوت داشته باشیم. روز شنبه از همان دقایق اولیه صبح آغاز می شود پس می توانیم مطمئن باشیم که اگرساعات اولیه روز را درچنین روزی متفاوت شروع کنیم، قطعا در ادامه هم تجربه ای دیگر از روزمان خواهیم داشت.

  • نرمش کنید

مطمئنا ۹۰ درصد افراد با شنیدن چنین جملاتی به این فکر می کنند که انجام حرکات ورزشی در صبح برایشان خیلی دور از ذهن است اما اگر می خواهیم شنبه ای متفاوت داشته باشیم این مسئله خیلی به کمک ما خواهد کرد. اگر در شروع نرمش احساس تنبلی می کنید به نتیجه ی این کار فکر کنید تا انگیزه ی لازم برای آغاز آن را داشته باشید. منظور از نرمش انجام فعالیت های سخت و سنگین نیست حتی اگر حوصله ی چند کشش را ندارید می توانید قسمتی از راه را پیاده بروید یا به جای آسانسور از پله استفاده کنید. همین کارهای کوچک تاثیر بسیار زیادی را در شروع روز شما خواهد داشت.

  • نور و هوای تازه را به خانه دعوت کنید

پرده ها را کنار بزنید و پنجره را باز کنید. آمدن هوای تازه به داخل خمودگی را از شما دور می کند و می توانید با روحیه ی تازه تری برای آغاز یک روز دیگر آماده شوید. نور روز باعث می شود بدنتان از حالت کسالت بیرون بیاید و فعالیت خود را با روند سریع تری انجام دهد. متخصصان پیشنهاد می کنند پس از بیدار شدن یک لیوان آب ناشتا میل کنید تا متابولیسم بدنتان سریعتر و بهتر فعالیت روزانه ی خود را آغاز کند.

  • موزیک گوش دهید

زمانی که به موزیک گوش می دهیم مغز ما به سرعت شروع به ترشح دوپامین می کند و به همین دلیل احساس بهتری داریم. اگر می خواهید صبح ها شاداب تر باشید آهنگ های مورد علاقه ی خود را در یک لیست قرار دهید و صبح ها به محض بیدار شدن آن را پلی کنید. در صورتی که صبح ها به سختی می توانید از تخت جدا شوید می توانید هدفون را در گوشتان قرار دهید تا با پخش شدن آهنگ سرزنده تر شوید و راحت تر از جای خود بلند شوید.

  • یک کار خوب انجام دهید

گاهی بهترین راه برای اینکه خودتان را خوشحال کنید این است که دیگران را خوشحال کنید. جای خود را در اتوبوس به کسی بدهید یا به کسی که دیرش شده و بلیط ندارد یک بلیط بدهید تا زودتر به محل کارش برسد، فراموش نکنید همین موردهای کوچک و مهربانی های اندک تفاوت های بزرگی را در روز شما ایجاد می کنند و نباید دست کم گرفته شوند.

  • شنبه را انتخاب کنید

ما اکثرا برای فعالیت هایی که دوست داریم روزهایی به جز شنبه را انتخاب می کنیم. دیدن یک فیلم در سینما، خرید و خیلی از کارهای هیجان انگیزی که دوست داریم را می توانیم به چنین روزی موکول کنیم. چه ایرادی دارد بعد از اولین روز کاری با فعالیتی که دوست داریم به خودمان استراحت بدهیم.
در پایان اگر باز هم فکر می کنید این موارد برایتان تاثیر گذار نخواهد بود شاید مشکل از خود شما نیست و کسالت شما مربوط به شغلتان می شود. در صورتی که به هر دلیلی در محیط کاریتان آزرده می شوید و از بودن در جایگاه فعلیتان خوشحال نیستید می توانید به عوض کردن شغلتان فکر کنید. رزومه ی خود را به روزرسانی کنید و برای شرکت های مختلف بفرستید. شغلی پیدا کنید که صبح ها برای رفتن به سر کار و انجام دادن آن خوشحال باشید. کاری که با ناراحتی و اجبار آن را انجام دهید گزینه ی مناسبی برای شما نخواهد بود.

منبع: http://giraffemag.com

1) آگلونما یا گل چینی؛ یک گیاه آپارتمانی مقاوم و همیشه‌سبز

آگولنما که با نام گل‌ چینی همیشه‌‌سبز هم شناخته می‌شود به نور زیادی نیاز ندارد و در مقابل نور غیرمستقیم خورشید به زیباترین حالت خود می‌رسد. اگر آپارتمان‌تان کم‌نور است، آگولنما یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید.رطوبت زیاد یا کم محیط هم اثری در رشد این گیاه ندارد. حتی با وجود نور غیرطبیعی هم گل چینی همیشه‌سبز به حیاتش ادامه می‌دهد.

۲) درخت بونسای فیکوس

بونسای نوعی هنر ژاپنی است که در آن، درختچه‌های کوچک شبیه درختان بزرگ پرورش داده می‌شوند. این درختان کوچک مینیاتوری به‌خاطر اندازه کوچکی که دارند، انتخاب‌های بسیار مناسبی برای نگهداری در آپارتمان هستند. بونسای یک گیاه آپارتمانی مقاوم با کمترین میزان نیاز به رسیدگی است. این گیاه در محیط گرم بهتر رشد می‌کند؛ به‌همین‌خاطر، داخل منازل و آپارتمان‌ها، جای خوبی برای نگهداری آن به‌شمار می‌رود. بونسای به نور احتیاج دارد، اما آبیاری آن قانون خاصی ندارد و اگر گاهی به آن زیاد یا کم آب داده شود، باز هم می‌تواند به زندگی‌اش ادامه بدهد.

۳) پوتوس

پوتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه پرطرفدار را می‌توانید به‌طور عادی در یک گلدان بکارید یا در یک سبد بگذارید و آن را از قلابی بیاویزید تا زیباتر جلوه کند. پوتوس به مقدار خاصی از نور و روشنایی نیاز ندارد و به‌خاطر ویژگی پاک‌سازی و تصفیه هوا معروف است. مثلا می‌تواند با سمومی که از میان فرش‌ها و قالی‌ها ایجاد می‌شود و بیرون می‌آید، مقابله کند.

۴) برگ‌ عبایی

برگ عبایی یکی از بادوام‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه زیبا در هر خاکی با کمترین میزان آب و نور، به زندگی سبزش ادامه می‌دهد. ضمن اینکه رنگ زیبای برگ‌هایش می‌توانند جلوه‌ای فوق‌العاده به محیط منزل‌تان بدهند.

۵) برگ انجیری

برگ انجیری برای آپارتمان‌هایی مناسب است که متراژ پایینی دارند اما سقف‌شان بلند است. حتما می‌پرسید، چرا؟ علت این است که رشد این گیاه به‌شکل عمودی است و برگ‌هایی بلند و براق دارد. برگ انجیری به میزان متوسطی از نور نیاز دارد. آبیاری آن هم تنها زمانی انجام می‌شود که خاکش خشک به‌نظر برسد.

۶) گل چمچه‌ای یا برگ‌قاشقی

اگر در نگهداری از گل‌های زنبق عادی و لطیف، زیاد خوب عمل نمی‌کنید، احتمالا با گل برگ‌قاشقی رابطه خوبی خواهید داشت، زیرا این گل یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است و نگهداری‌اش اصلا کار سختی نیست. برگ‌قاشقی با نور کم هیچ مشکلی ندارد و جان می‌دهد برای خانه‌هایی که رو به آسمان و نور پنجره‌ای ندارند یا ساختمان‌های بدترکیب دیگر روبه‌رویشان قرار گرفته است. این گیاه فقط هفته‌ای یک بار به آب نیاز دارد و حتی درمعرض نور فلورسنت (مثل مهتابی) هم به رشدش ادامه می‌دهد. برای تزئین حمام یا دفتر کار و هر جای دیگری که نور کافی ندارد، حتما به برگ‌‌قاشقی فکر کنید.

۷) کاکتوس

۸) گیاه ماری

این گیاه‌برگِ آبدار بسیار سرسخت است و تقریبا در هر محیط و شرایطی دوام می‌آورد. برگ‌های مستحکم گیاه ماری به نور چندانی احتیاج ندارند اما در نور متوسط و درخشان، زیبایی و رشد بهتری خواهند داشت. گاهی گیاه ماری را آبیاری کنید و اجازه بدهید که در فواصل آبیاری، خاک گیاه خشک بشود. این گیاه در دمای منزل خوب رشد می‌کند. درواقع دمایی بین حدودا ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌گراد برای آن مناسب است.

۹) لاکی بامبو

برای اینکه قسمت‌های تاریک‌تر و بی‌نورتر آپارتمان‌تان را سبز و شاداب کنید بهتر است به سراغ گیاه لاکی بامبو بروید. این گیاه نیازی به نور زیاد ندارد و در محیط تاریک و با نور غیرمستقیم خورشید هم به رشدش ادامه می‌دهد. ضمن اینکه در ذِن و فنگ‌شویی هم به آن اهمیت زیادی داده می‌شود. لاکی بامبو مناسب آپارتمان است و باید آن را در آب پرورش بدهید و هر ۲ تا ۴ هفته یک‌بار هم آب آن را عوض کنید.

۱۰) بنجامین یا انجیر برگ‌ریز

نام لاتین این گیاه به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی، برگ انجیری گریان است اما برخلاف نام خارجی‌اش بسیار شاداب و زیباست و به محیط منزل، نشاط فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. بنجامین یا انجیر برگ‌ریز، درختچه کوچکی است که جای اندکی می‌گیرد و هر ۴ تا ۷ روز یک بار، باید به آن آب داد. این گیاه را در کنار پنجره و درمعرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بدهید و هر چند وقت یک‌بار جهتش را عوض کنید تا فقط شاهد رشد یک سمت آن نباشید.

۱۱) آلوئه‌ورا

نگهداری از آلوئه‌ورا در آشپزخانه یا اتاق نشیمن به‌معنای داشتن گیاهی جذاب و شیک است که برای درمان زخم و سوختگی هم به‌راحتی به کمک‌تان می‌آید. بهتر است، آلوئه‌ورا را نزدیک پنجره نگه دارید و به‌طور منظم به آن آب بدهید و بگذارید تا ۳-۲ سانتی‌متر سطح خاک در فواصل آبیاری خشک شوند. آلوئه‌ورا از آن گیاهان آپارتمانی است که می‌توانید با خیال راحت به مسافرت بروید و در منزل تنهایش بگذارید و وقت بازگشت هم با گلی پژمرده مواجهه نشوید.

۱۲) بنفشه آفریقایی

گل‌های زیبای بنفشه آفریقایی، جذابیت منحصربه‌فردی به دکوراسیون منزل‌تان اضافه می‌کنند. این گیاه از معدود گل‌هایی است که نیاز به مراقبت زیادی ندارد. تنها مسئولیت‌تان در قبال این گل زیبا، آبیاری به‌صورت هفته‌ای یک‌بار است. از آب دادن به برگ‌ها پرهیز کنید، زیرا باعث می‌شود رد لکه‌های آب روی برگ‌های گل زیبایتان بماند.

۱۳) گیاه کالانکوآ

کالانکوآ هم یکی از گیاهان آپارتمانی بی‌دردسری است که برگ‌های آبدار و گوشتالویی دارد. مانند دیگر گیاهان خانواده‌اش، کالانکوآی زیبا و منحصربه‌فرد به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. البته هر چقدر بیشتر درمعرض نور قرار بگیرد، رنگ برگ‌هایش بیشتر به قرمز متمایل خواهد شد. کالانکوآ در محیط آپارتمان خوب رشد می‌کند و حتی در ماه‌های سرد سال که هوای داخل خانه‌ها گرم‌تر و خشک است، مشکلی پیدا نمی‌کند. ۳-۲ سانت از سطح خاکش هم در فواصل آبیاری باید خشک شود.

۱۴)  فیلودِندرون

فیلودندرون هم یکی از گیاهان آپارتمانی زیبایی است که به شما دقیقا نیازهایش را می‌گوید. مثلا اگر گیاه‌تان خیلی زرد شود، یعنی نور خورشید زیادی به آن تابیده است. نور لازم برای فیلودندرون باید به‌صورت غیرمستقیم به آن تابیده شود. اگر برگ‌هایش هم کوچک مانده است، یعنی کود بیشتری نیاز دارد. پس لازم است به آن کمی کود گیاهی بدهید. در فواصل آبیاری هم باید ۳-۲ سانتی‌متر اول از سطح خاک آن خشک بماند.

۱۵)  اسطوخدوس

شاید نگهداری از اسطوخدوس به‌عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی برای‌تان کمی عجیب به‌نظر برسد، اما باید بگوییم که این گیاه خوش‌رنگ، هم فضا را زیبا و دیدنی می‌کند و هم بیش از هر دستگاهی باعث تصفیه و تازه‌سازی هوا می‌شود. اسطوخدوس که شاید آن را با عنوان لَوِندر هم بشناسید در مقابل نور خورشید، سرحال‌تر و زیباتر می‌شود. پس بهتر است آن را در کنار پنجره‌ای جنوبی و مشرف به نور خورشید بگذارید. اسطوخدوس‌های کوچک برای کاشتن در گلدان مناسب‌تر هستند، زیرا در گلدان جلوه بهتری پیدا می‌کنند و درصورتی‌که نور کافی خورشید به منزل‌تان نتابد، می‌توانید گلدان را زیر نور مصنوعی الکتریکی بگذارید.

۱۶) گیاه هوایی

این گیاهان آپارتمانی بسیار جالب هستند، زیرا نیاز به خاک ندارند. اگر دوست دارید، گیاهی نگهداری کنید که به گلدان و خاک و… نیاز ندارد، حتما به سراغ گیاه هوایی بروید. اگر می‌خواهید آن را در ظرفی شیشه‌ای قرار بدهید، باید سر ظرف یا گلدان باز باشد تا جریان هوا در آن به گردش درآید. گیاه هوایی به نور مستقیم خورشید احتیاج دارد و ۲ تا ۳ بار در هفته باید به آن آب بدهید. برای روی قفسه‌های تزیینی با پیشخوان آشپزخانه هم دکور بسیار زیبایی است.

۱۷) درفش گیاه یا آنتوریوم

درفش‌ گیاه جای زیادی نمی‌گیرد و با حضورش در هر قسمت از خانه می‌تواند زیبایی و شادابی ایجاد کند. این گل زیبا هم با هر نوری کنار می‌آید، ولی اگر نور درخشان و غیرمستقیم خورشید به آن بتابد، بسیار زیباتر خواهد شد. خاک این گیاه هم باید مرطوب باشد.

۱۸) مارچوبه سرخسی

برخلاف نام این گیاه آپارتمانی، خانواده و ریشه آن هیچ ارتباطی به سرخس ندارد و در خانواده زنبق قرار می‌گیرد. اگر به‌اندازه کافی فضا در اختیار دارید باید به این گل، فضای کافی برای تنفس از طرفین بدهید تا برگ‌های آن به‌راحتی بلند و انبوه شوند و اکسیژن دریافت کنند. فرقی نمی‌کند که گلدان مارچوبه سرخسی‌تان را کجا بگذارید، در هر حال، به‌شدت فضا را سبز و دیدنی می‌کند. این گیاه باید در آفتاب-سایه قرار بگیرد و خاکش هم مرطوب باشد.

۱۹) فنستراریا

این گیاه هم از گروه گیاهان آبداری هستند که برگ‌های پرآب و گوشتالو دارند. در زبان لاتین به این گیاه، انگشت‌بچه‌ای می‌گویند که به‌خاطر شباهت برگ‌ها با انگشتان پای کودکان است. به‌خاطر ظاهر جالب و عجیب این گل، توجه همه به این گل جلب می‌شود. فنستراریا به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد و خاکش باید مرطوب بماند.

۲۰) گیاه پول چینی

این گیاهان زیبا هم به‌خاطر برگ‌های گردشان شهرت دارند. گیاه پول چینی، نام دیگری هم دارد: گیاه مُبلِغ. دلیل این نام‌گذاری، مبلغی مسیحی و نروژی به‌نام اگنر اِسپرگِن (Agnar Espergen) بوده که در دهه ۱۹۴۰ میلادی، قلمه‌های این گیاه را نگهداری می‌کرده و به عزیرانش می‌‌بخشیده است. به‌نظر می‌رسد ازطریق گستردگی همین قلمه‌ها، گیاه پول چینی در سراسر جهان پخش و معروف شده است. قلمه زدن و رشد این گیاه راحت و سریع است. بنابراین، با داشتن یک قلمه کوچک از آن می‌توانید گلدانی زیبا برای خود داشته باشید. گیاه پول چینی هم باید در آفتاب-سایه قرار بگیرد و خاکش هم مرطوب باشد.

۲۱) ساق عروس یا اِکوریا

ساق عروس یا اکوریا یکی از انواع معروف و فراوان گیاهانی با برگ‌های آبدار و گوشتالوست. اندازه‌ی کوچک و مراقبت کمی که به آن نیاز دارند، باعث می‌شود که آنها را در دفتر کار یا روی میز تحریر افراد زیادی ببینید. اما اگر به ساق عروس یا اکوریا زیادی آب بدهید، از بین می‌رود. قبل از اینکه به آنها آب بدهید، مطمئن بشوید که خاک‌شان کاملا خشک شده است.

۲۲) گیاه یَشم

گیاه یشم هم به‌خاطر برگ‌های ضخیم و بیضی‌‌اش مشهور است. اگر به‌درستی از این نوع گیاه مراقبت شود، سال‌های سال سالم باقی خواهد ماند. برای اینکه برگ‌های گیاه یشم، زیبا و براق باقی بماند، هر چند وقت یک بار، برگ‌های آن را پاک کنید. این کار ضمن درخشان‌تر کردن برگ‌ها، موجب افزایش توانایی آنها برای جذب نور خورشید هم می‌شود.

۲۳) سنگ‌رخ یا لیتوپس

علت نام‌گذاری این گیاه (سنگ‌رخ) این است که شباهت زیادی به سنگ‌های کوچک و سنگریزه‌ها دارد. مثل گیاهان آب‌دار با برگ‌های گوشتی، این گیاهان هم در دمای بالا و با آب کم می‌توانند زندگی کنند. ظاهر لیپتوس بسیار زیبا است و قطعا هر کس که به منزل‌تان بیاید، جذب آن خواهد شد.

۲۴) شبدر ترشک یا اُگزالیس

این نوع از گیاه اُگزالیس که شباهت زیادی به شبدر ایرلندی سه‌برگ دارد، به نور حساس است و گیاهی نورگرا شناخته می‌شود. برگ‌ها و گل‌های آن در پاسخ به نور باز و بسته می‌شوند.

۲۵) قاشقی یا پیرومیا

گیاه قاشقی خوشه‌های درهم و نزدیک به‌هم دارد و برای فضاهای کوچک، مثلا روی میز یا پیشخوان، مناسب است. برگ‌های ضخیم این گیاه می‌توانند مدتی طولانی آب را در خود نگه دارند و بدون نیاز به آب‌رسانی به حیات خود ادامه بدهند. گیاه قاشقی زیر نور فلورسنت هم دوام می‌آورد، اما بهتر است درمعرض نور درخشان و غیرمستقیم خورشید باشد.

۲۶) گیاه خال‌دار

گیاه‌ خال‌دار هم یکی از گیاهان آپارتمانی رنگارنگ است که به هر محیطی رنگ و نشاط می‌بخشد. رنگ صورتی این گیاهان (البته قرمز و سفیدشان هم وجود دارد) بسیار زیبا و پرطرفدار است. نور غیرمستقیم برای گیاه خال‌دار مناسب‌تر است، اما اگر برگ‌هایش هنوز رنگی نشده است، در طول روز باید کمی درمعرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. البته نباید مدتی طولانی درمعرض نور خورشید قرار بگیرد، زیرا برگ‌هایش می‌سوزد.

۲۷) گیاه برگ‌چرمی

برگ‌های بزرگ و براق گیاه برگ‌چرمی هم جلوه خاصی به محیط می‌دهد. این گیاه تقریبا تا ۳ متر بلند می‌شود. برای اینکه قد گیاه برگ‌چرمی زیاد بلند نشود، باید مرتبا برگ‌ها و شاخه‌های آن را هرس کنید. شاخه‌های جدید باز هم از شاخه‌های هرس‌شده منشعب خواهند شد.

۲۸) گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی دارای برگ‌های بلند و باریک متعددی است که از گلدان به‌شکل فواره‌ای بیرون می‌ریزند. به‌خاطر شکل قرارگیری برگ‌ها، اگر گلدان‌های گیاه عنکبوتی را از جایی بیاویزید، حالت بسیار زیبایی پیدا می‌کنند. به‌خاطر شکل شاخه و برگ‌های گیاه عنکبوتی، نام‌های دیگری مانند گیاه هواپیمایی یا روبانی هم به آن نسبت می‌دهند.

۲۹) گیاه رشته تسبیحی

گیاه رشته‌ مرواریدی یا رشته تسبیحی، شکل منحصربه‌فرد و زیبایی دارد. برگ‌های این گیاه شبیه دانه‌های تسبیح یا مروارید است و برای منزل‌تان زیبایی به‌ارمغان می‌آورد. این گیاه هم، در خانواده گیاهان برگ‌آبدار قرار می‌گیرد و به‌همین‌خاطر به آب کم و نور زیاد احتیاج دارد.

منبع: https://www.chetor.com

۱۰ قانون کلی برای زندگی

23 01 2019
کد خبر : 4075740
تعداد بازدید : 39

قانون اول

به شما جسمی داده شده، چه جسمتان را دوست داشته یا از آن متنفر باشید، باید بدانید که در طول زندگی در دنیای خاکی با شماست.

قانون دوم

در مدرسه ای غیر رسمی و تمام وقت نام نویسی کرده اید که "زندگی" نام دارد. در این مدرسه هر روز فرصت یادگیری دروس را دارید.چه این درس ها را دوست داشته باشید چه از آن بدتان بیاید،پس بهتر است به عنوان بخشی از برنامه آموزشی برایشان طرح ریزی کنید.

قانون سوم

اشتباه وجود ندارد،تنها درس است. رشد فرآیند آزمایش است، یک سلسسله دادرسی، خطا و پیروزی های گهگاهی. آزمایش های ناکام نیز به همان اندازه آزمایش های موفق، بخشی از فرآیند رشد است.

قانون چهارم

قضاوت نکنید، غیبت نکنید، ادعا نکنید، سرزنش نکنید، تحقیر و مسخره نکنید، وگرنه سرتان می آید. خداوند شما را در همان شرایط قرار می دهد تا ببیند شما چه کار می کنید.

قانون پنجم

جواب هایتان در وجود خودتان است. تنها کاری که باید بکنید این است که نگاه کنید، گوش بدهید و اعتماد کنید.

قانون ششم

انتخاب چگونه زندگی کردن با شماست. همه ابزار و منابع مورد نیاز را در اختیار دارید، این که با آنها چه می کنید بستگی به خودتان دارد.

قانون هفتم

درس آنقدر تکرار می شود تا آموخته شود.درس ها در اشکال مختلف آنقدر تکرار می شوند تا آنها را بیاموزید. وقتی آموختید می توانید درس بعدی را شروع کنید. بنابراین بهتر است زودتر درس هایتان را در زندگی بیاموزید.

قانون هشتم

دیگران فقط آینه شما هستند. نمی توانید از چیزی در دیگران خوشتان بیاید یا بدتان بیاید، مگر آنکه منعکس کننده چیزی باشید که درباره خودتان می پسندید یا از آن بدتان می آید.

قانون نهم

آموختن پایان ندارد. هیچ بخشی از زندگی نیست که در آن درسی نباشد.

قانون دهم

خیرخواه همه باشید تا به شما خیر برسد.

 

منبع: فصل نامه فرهنگی پیام مادر


آنچه در این بخش خواهید خواند:

← رابطه تحصیلات عالی و تمایل به اشتغال

← نهایت فداکاری در اوج سکوت

← تفاهم و تعامل در خانواده

← نگهداری از کودکان یکی از مشکلات عمده زنان شاغل

← وقتی که سرزنش جای قدردانی را می گیرد

جهت مطالعه مطلب بر روی لینک زیر کلیک نمایید ⇓

مادران شاغل و دغدغه ها

منبع: فصل نامه فرهنگی پیام مادر

آبیاری یکی از نیازهای اصلی گیاه است و همانطور که نبود آب موجب از بین رفتن گیاه و زرد شدن برگ های آن میشود آبیاری بیش از حد هم همین نتیجه را دارد.

وقتی به گیاهی کم آب دهید با آبیاری مجدد میتوانید از زرد شدن برگ های دیگر جلوگیری کنید اما زمانی که زردی بدلیل آبیاری بیش از حد باشد وضع فرق میکند چون در این حالت کرم در خاک به وجود میاید و هم باید ابیاری را کاهش دهید و هم کرم ها را از بین ببرید.

از بین بردن کرم ها به دو روش ممکن است : کاهش آبیاری و استفاده از پودر های مخصوص آفات در حین آبیاری یا تعویض خاک گیاه.

روش تعویض خاک : در این روش باید گیاه و خاک را یه صورت یک جا از گلدان خارج کنید و آن را داخل یک لگن پر از آب قرار دهید و بسیار آرام با کنار زدن خاک ها ساقه ها را از خاک خارج کرده و بعد از شستن ریشه ها آنها را سریع درون آب تمیز قرار دهید سپس گیاه را در گلدان و خاک سالم و تمیز بکارید و پس از آبیاری ( حتما بعد از کاشت گیاه باید به گیاه آب فراوان دهید و صبر کرد تا آب اضافی خارج شود ) گیاه را چند روز در جایی که نور کم و ملایمی دارد قرار دهید و پس از این مدت آن را به شرایط و محیط عادی گیاه انتقال دهید.

البته تعویض خاک در صورتی لازم است که خاک دچار کرم شده باشد اما اگر زرد شدن فقط مربوط به ابیاری بیش از حد است فقط لازم است که ابیاری گیاه را کاهش دهید.

برای پاک کردن صفحات LCD از لکه ها و اثر انگشت ، بایستی از یک پارچه کتانی نرم و بدون پرز و ضد الکتریسیته ساکن استفاده شده و به آرامی‌اقدام به تمیز کردن شود.

در صورت نیاز میتوان پارچه را با آب و یا محلول آب و خیلی خیلی کم سرکه ، نم دار نموده ، و به آرامی‌عمل را انجام داد. قبل از اقدام ، دستگاه از برق جدا شود.

* هیچوقت محلول مستقیماً روی LCD ، اسپری نشود.

* هیچوقت از الکل ، آستون ، آمونیاک و … استفاده نشود.

* به علت صدمه پذیر بودن صفحات LCD ، پلاسما ، DLP ، فشار زیاد پارچه روی آن باعث ایجاد خش و خراش می‌شود.

* بعد از خشک شدن کامل صفحه ، دستگاه به برق وصل شود.

محلول های زیادی در این ضمینه وجود داردکه معمولاً به صورت کلی در ظرف های ۴ تا ۲۰ لیتری بفروش می‌رسد.محلول معمولاً توسط عینک فروشی ها خریداری می‌شود و در ظروف کوچک با نام خود عینک فروشی بفروش می‌رسد. ( در کُل محلول پاک کننده شیشه عینک برای از بین بردن انواع لک و … صفحات LCD مناسب است ).

منبع:وب سایت بیتوته

چمدانی برای بانو

23 01 2019
کد خبر : 4075726
تعداد بازدید : 62

خانم ها معمولا به وسایل خاصی احتیاج دارند که جمع کردنشان برای سفر رفتن کار راحتی نیست. اما نگران نباشید! ما در این اینفوگراف به شما یاد می دهیم که چطور چمدان خاص خود را ببندید.


 ۱) همیشه در منزل چهار نوع کود و سم رو داشته باشید.

الف) یک سم سیستماتیک یا تماسی حشرات مثل دیازینون یا مالاتیون یا کونفیدور یا پیرپیروکسی فن و یا غیره که البته دیازینون برای مصارف خانگی بهتر است.

ب) همیشه یک قارچ کش داشته باشید. مثل بنومیل ، مانکوزب یا توپسین یا هگزاکونازول یا تبوکونازول یا کوپراکسی کلراید یا هر نوع دیگه.

ج)  همیشه یک نوع کود کامل ان پی کا ۲۰/۲۰/۲۰  جهت تقویت داشته باشید و هم چنین کود آهن مثل سکوسترین.

د)  آب پاش و قیچی باغبانی و لوازم اولیه ی قلمه زدن.

۲) بخاطر داشته باشید بهترین روش پیشگیری از گیاهانتون پیشگیری هست نه درمان!

متاسفانه فرهنگ استفاده صحیح و منطقی سموم کشاورزی در ایران در بین عموم جا نیفتاده  و مردم از استفاده از این سموم به جهت پیشگیری دریغ می کنند و  به

همین دلیل مرتب  به مشکلاتی در زمینه نگهداری گیاهانشون بر می خورن ، و همیشه بین بد و بدتر، بدتر رو انتخاب می کنند.

اگر این سموم با دز پایین در وقت به جا به جهت پیشگیری استفاده بشه نه تنها مشکلی نداره بلکه زیان ناشی از خرابی گیاهانتون در اثر قارچ گرفتگی و خرابی بیشتر از زیان استفاده از سموم خواهد بود، چون در زمان درمان مجبور به استفاده ی مکرر  و با دز بالا خواهید بود که همه طرفه زیان بار خواهد بود.پس بهتره با پیشگیری به گیاهانتون کمک کنید نه با درمان.

اگر اواخر اسفند ماه در باغچه ی منازلتون سم پاشی کنید از وجود شته در بهار راحت خواهید بود.اگر از سم خاک استفاده کنید از وجود حشرات و کرم ها در خاک راحت خواهید بود.اگر از سموم قارچ کش استفاده کنید از پیدا شدن هر گونه قارچ مثل گندیدگی ها روی برگ ها و ساقه و غیره راحت خواهید بود

۳) گیاه مثل انسان یک جاندار است و نیاز به مراقبت دارد  همونطور که ما نیاز به واکسن برای پیشگیری داریم و در زمان دیدن کوچکترین علائم مریضی به پزشک مراجعه می کنیم و از دست دادن و نزدیک شدن به نزدیکانمون به جهت احتمال واگیر بیماری خودداری می کنیم در مورد گیاه هم همینطور هست و باید با دیدن اولین نشانه های بیماری احتمالی از بقیه جدا کنید تا به بقیه ی گیاهان سرایت نکند.

۴) برگ های سوخته و گندیده و زرد شده و خراب شده هرگز ترمیم نمی شوند. موندن اونها روی گیاه باعث آسیب دیدن بقیه می شود. پس در صورت مشاهده بلافاصله باید آنها را قطع کنیم،تا مانع از زرد شدن بقیه شود.

۵) خاک گیاه رو حتب الامکان عوض نکنیم . با تعویض خاک باعث شوک وارد کردن به ریشه  و در نتیجه خرابی احتمالی گیاه خواهیم شد. بجای تعویض می تونیم خاک رو تقویت یا در صورت افت سم پاشی و پاکسازی کنیم. تعویض خاک باید در شرایط ایده آل  و در فصل مخصوص به خودش اون هم در زمان نیاز مبرم انجام بشه. ضمنا منظور از تعویض خاک تعویض گلدان نیست. در صورت هوا نخوردن ریشه  و قالبی در آوردن گیاه از گلدان  و انتقال به گلدان دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.

۶) موقع خرید گیاه تحقیق کنید متناسب با محلی که می خواین گیاه رو قرار بدید نوع گیاه رو انتخاب کنید تا به مشکلات نگهداری برنخورید.

۷) پس از خرید هر گیاه از هر کجا و ورود به منزل  ابتدا با سم قارچ کش  و با چند روز فاصله با سم حشرات سم پاشی کنید بعد به جمع گیاهان قدیمی ببرید تا در صورت وجود بیماری  باعث انتقال بیماری به بقیه نشه.

۸) با دیدن کوچکترین لکه ی سوختگی یا گندیدگی یا پیچیدگی  یا زردی یا شته یا شپشک یا نقطه ی سیاهی  یا هر نوع تغییرات جدید بلافاصله به فکر حل چاره ی اساسی باشید نه اینکه صبر کنید تا این بیماری انقدر زیاد بشه تا تمام گیاه رو فرابگیره بعد به فکر درمان، قبل از حاد شدن بیماری ، رفع مشکل خیلی راحت و سریع تر انجام میشه.

۹) این مطالب مهم در مورد همه ی  گیاهان بیرونی و آپارتمانی و کاکتوس و غیره صدق پیدا می کنه.یادتون باشه پیشگیری بهتر از درمان است.

     منبع : http://glassy-garden.com

چه ظرفی برای چه غذایی مناسب است؟

یکی از دغدغه های خانم ها این است که مواد غذایی گوناگون را در چه ظروفی نگهداری کنند تا دیرتر خراب شوند و مدت طولانی تری کیفیت خود را حفظ کنند؛ مثلا چه ظرفی مناسب نگهداری سبزی هایی مانند خیار است تا لیز نشود یا انواع شیرینی یا ترشی ها را در چه ظروفی باید گذاشت تا طعم و بویشان تغییر نکند؟

گفت و گوی زیر با دکتر سعیده سیف هاشمی، دامپزشک، کارشناس ارشد مدیریت کیفیت و مدرس دانشگاه در این مورد است.

چقدر مهم است که مواد غذایی را در ظروف مناسب نگهداری کنیم؟

در قدیم که هنوز سیستم های سرمایشی وجود نداشت، مردم از روش های قورمه کردن، نمک زدن و خشک کردن برای نگهداری مواد غذایی استفاده می کردند. امروزه نیز با وجود روش های سرمایشی، بسته بندی مواد غذایی هنوز از مهم ترین روش های نگهداری محسوب می شود.
بسته بندی و نگهداری نادرست غذا، باعث ضایع شدن تمام زحماتی می شود که برای تهیه آن کشیده شده است. بسته بندی مناسب ماده غذایی آن را در مقابل عوامل شیمیایی، فیزیکی و میکروبی محافظت می کند.

بسیاری از خانم ها برای نگهداری مواد غذایی از ظروف پلاستیکی استفاده می کنند. این کار درست است؟

ظروف پلاستیکی، سبک، متنوع و ارزان هستند اما برای نگهداری انواع مختلف مواد غذایی توصیه نمی شوند. برخی از عوامل مهم؛ نوع پلاستیک، ماده غذایی، حرارت و میزان رطوبت، چربی، اسیدیته و سایر ویژگی های شیمیایی هستند. متاسفانه برخی افراد ویژگی های همه مواد پلاستیکی را یکسان تصور می کنند و به اختلاف های مهم و اساسی مواد مختلف پلاستیکی در نگهداری خوراکی ها، بی توجهند.

از کجا بفهمیم چه ظرف پلاستیکی ای برای ماده غذایی ما مناسب است؟

این مساله ای نیست که مصرف کننده بتواند متوجه آن شود. اصطلاح «پلاستیک» گروه بزرگی از مواد پلیمری مختلف را پوشش می دهد و شامل پلی اولفین ها، عمدتا پلی اتیلن و پلی پروپیلن (pp)، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی استایرن (PS)، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی آمید (PA) و پلی کربنات (PC) هستند.

ظروف پلی استایرن یا PS برای بسته بندی یا نگهداری مواد غذایی توصیه نمی شوند. این ظروف نسبت به بخار آب، گاز، بو و نور نفوذپذیر هستند، ضمنا هنگامی که مواد غذایی داغ یا چرب در این ظروف ریخته می شوند، منومرهای سرطان زا از ظروف داخل مواد غذایی مهاجرت و سلامت مصرف کننده را تهدید می کند. بنابراین توصیه می شود برای مواد غذایی گرم از ظروف پلی پروپیلن (PP) استفاده شود.

ظروف PET یا پلی اتیلن ترفتالات نیز نسبت به نور، نفوذپذیر هستند و متداول ترین مصرف آن برای بطری های نوشابه و آب آشامیدنی است. البته این بطری ها یک بار مصرف هستند و باید از پرکردن مجدد آنها در منزل خودداری کرد. همچنین این بطری ها را نباید به مدت طولانی در محیط سرد فریزر یا گرم مانند فضای داخل اتومبیل در فصل تابستان نگهداری و محتویات آن ها را مصرف کرد زیرا مواد شیمیایی از ظرف به داخل محتویات بطری وارد شده است. می توان گفت مناسب ترین ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی، ظروف PE پلی اتیلن و PP پلی پروپیلن هستند اما از آنجا که یک خانم خانه دار نمی تواند متوجه شود ظرف پلاستیکی اش از چه نوعی است، بهتر است از ظروف پیرکس استفاده کند.

چرا پیرکس؟

ظروف شیشه ای نسبت به گازها، بخارها، مایعات و روغن ها مقاومند. این ظرف ها از نظر شیمیایی خنثی هستند، هیچ بویی ندارند، باعث تغییر مزه غذا نمی شوند و به خوبی از آن محافظت می کنند. ظرف های شیشه ای به آسانی شستشو و ضدعفونی می شوند، کاملا بهداشتی هستند، مقاومت حرارتی خوب و به اشکال زیبا و گوناگونی در بازار وجود دارند.

خوشبختانه مواد اولیه تولید شیشه نیز در کشور ما فراوان و در دسترس است. قدمت استفاده از ظروف شیشه ای زیاد است. با پیدایش صنعت پلاستیک، کاربرد شیشه ها کاهش یافت اما با توجه به ویژگی های مناسب شیشه برای نگهداری مواد غذایی و شفافیت آن برای مشاهده غذا، با وجود سنگین و شکننده بودن، بسته بندی در ظروف شیشه ای رونق گرفته است.

پس هر نوع ماده غذایی را می توانیم در ظروف شیشه ای نگهداری کنیم و بهترین انتخاب محسوب می شود؟

تا حدی اما نه کاملا. تنها ضعف نگهداری مواد غذایی در ظروف شیشه ای، نفوذپذیری آن به نور است. البته برای حل این موضوع نیز می توان از ظروف شیشه ای تیره استفاده کرد.

برای نگهداری چه نوع مواد غذایی ای از شیشه استفاده کنیم؟

مواد غذایی ای که به رطوبت حساسند مثل قهوه فوری یا مواد غذایی اسیدی مانند انواع ترشیجات.

برای نگهداری میوه و سبزی چه ظروفی را پیشنهاد می دهید؟

ظروفی که در آنها از تکنولوژی نانوسید استفاده شده است. تکنولوژی نانوسید با کارایی وسیع و موثر در برابر انواع میکروارگانیسم ها می تواند باعث افزایش عمر مفید و ماندگاری درازمدت محصولات شود. بسته بندی های نانو مواد غذایی ای مانند میوه، سبزی، نان، پنیر، سوپ، سس و انواع گوشت را در طولانی مدت بدون تغییر در رنگ، مزه و خواص غذایی شان نگه می دارند و نسبت به ظروف معمولی، ماده غذایی را ۳ تا ۴ برابر تازه تر نگهداری می کنند.

آیا در بازار ما ظروفی با این تکنولوژی یافت می شود؟

متاسفانه نه. این تکنولوژی به صنعت راه یافته اما هنوز مصارف خانگی پیدا نکرده است.

پس چه ظروفی برای این مواد غذایی در دسترس و مناسب تر هستند؟

ظروف پلاستیکی پت (pet) درداری که کف آنها حالت توری دارد تا هوا رد و بدل شود و در بازار موجود است، بهترین انتخاب محسوب می شوند. البته می توان از قابلمه های فلزی، تفلون یا لعابی دردار نیز استفاده کرد.

برای نگهداری مواد غذایی آبدار مثل سوپ چه ظروفی مناسب است؟

همان ظروف پیرکس که پیشتر به آن اشاره کردیم، اما اگر در دسترس نبود، از ظروف پلاستیکی مناسب هم می توان استفاده کرد.

برای مواد غذایی خشک مثل انواع پیراشکی یا پیتزا هم همین ظروف مناسبند؟

مناسب ترین کار برای نگهداری پیتزا، استفاده از کاغذ مخصوص است که خوشبختانه امروزه در کشور ما متداول شده است. می توانیم در ظروف پیرکس دردار این کاغذها را قرار دهیم و بعد این مواد غذایی را داخل آن بریزیم.

برای مواد غذایی مایع به ویژه روغن چه ظرفی انتخاب کنیم؟

بهتر است روغن را در همان بطری پلاستیکی خودش نگهداری کنیم اما اگر حجم آن زیاد است و می خواهیم آن را به ظرف دیگری انتقال دهیم، بهتر است این ظرف شیشه ای شفاف نباشد زیرا نور باعث تجزیه روغن و ایجاد ترکیب های سمی در آن می شود.
ظروف روغن مایع باید تیره باشد یا در کابینت های دردار نگهداری شود که نور به آنها نرسد. برای روغن جامد نیز قوطی فلزی قلع اندود مناسب است اما هرگز نباید از ظروف پلاستیکی برای نگهداری آن استفاده کرد. اگر حجم روغن بالاست، آن را در ظروف شیشه ای تیره رنگ بریزید یا دور آن را فویل بپیچید. البته برخی بطری های شیشه ای حالت انکساری دارند که نور را می شکنند، این بطری ها هم ظروف مناسبی اند.

برای نگهداری شیرینی ها که روغن زیادی دارند، چه ظرفی را انتخاب کنیم؟

ظروف پلاستیکی برای شیرینی های چرب و تر مناسب نیست، اما اگر خشک هستند و ظرف پیرکس در دسترس نیست، استفاده از پلاستیک مانعی ندارد. البته بهتر است کاغذهای روغنی مخصوص شیرینی را درون این ظروف قرار دهیم و شیرینی را روی آنها بچینیم.

 

منبع: http://kadbanoo.net